Maison West

["ontwerp","online-media-plan","concept","branding","print","website"]

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/MW_LOGO_4064%2A2000.mp4?1755180400&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/02%20MW_DUINEN_1080%2A1350_01.mp4?1754473250&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/03%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/04%204064%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=2032&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/05%20MW_TYPO_1080%2A1350_01.mp4.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/06%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473253&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/07%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473253&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/08%20MW_TYPO_1080%2A1350.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/09%204064%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=2032&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/10%20MW_LOGO_BUILD_01.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/11%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/MW_LOGO_4064%2A2000.mp4?1755180400&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/02%20MW_DUINEN_1080%2A1350_01.mp4?1754473250&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/03%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/04%204064%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=2032&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/05%20MW_TYPO_1080%2A1350_01.mp4.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/06%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473253&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/07%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473253&w=1000&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/08%20MW_TYPO_1080%2A1350.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/09%204064%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=2032&h=1000

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/10%20MW_LOGO_BUILD_01.mp4?1754473248&w=0&h=0

https://shuttle-storage.s3.amazonaws.com/likeavirgin2/Flavor/Cases/Maison%20West/11%202000%20x%202000%20px.jpg?1754473252&w=1000&h=1000

Maison West: dertien in een dozijn vastgoedproject wordt bruisend merkverhaal

Vastgoed aan de kust. De zoveelste residentie met appartementen die liefst al verkocht zijn nog voor de eerste betonlaag gegoten wordt? Hoe gooi je dat als marketingbureau de wereld in zonder in 1001 clichés te trappen? Wij gingen de uitdaging aan!

 

 

 

Gelukkig had project ‘Westende Dorp’ – zoals de werknaam luidde – wel een paar features waar andere vastgoedbonzen aan de kust een puntje aan kunnen zuigen:

 

  • Groot aandeel appartementen met 1 slaapkamer, bedoeld om ook locals aan te trekken die er permanent willen wonen, i.p.v. standaard op tweedeverblijvers te mikken
  • Een parking op het gelijkvloers, om tegemoet te komen aan de angst van heel wat mensen om ondergronds te parkeren
  • Een ruime, aantrekkelijke tuin bovenop de parking, zonder dat het eruitziet als een daktuin
  • Een ontwerp dat rekening houdt met de lokale community, met bv. een groene publieke ruimte vóór het gebouw

 

Daar konden we iets mee. Het project begon vorm te krijgen in ons hoofd. Dat kon goed komen. Vast-goed.

 

1. Geef het kind een naam

2. Speel in op een maatschappelijke nood

3. Kruid met feelgood-vibes, ook zonder foto’s

 

 

Geef het kind een naam

De ligging van het te bebouwen perceel was niet bepaald sexy of USP-noemenswaardig: het centrum van Westende. Zeezicht was er bijgevolg ook niet. En o ja! Er moest ook nog een naam voor het project gekozen worden. De klant zelf dacht aan Edison of Armada. Nope.

 

What’s in a name? Heel veel, als je in marketingtermen denkt. De naam van een vastgoedproject bepaalt de eerste indruk die potentiële kopers zullen hebben. Het maakt dat ze hun aandacht vastklikken aan jouw aanbod, of net heel snel wegklikken. Een fijne naam geeft ook al iets mee over waar het merk voor staat en welk doel erin verborgen ligt.

 

Onze keuze werd ‘Maison West’. ‘Maison’ belooft een thuisgevoel, een fijne plek om je nest te bouwen. Permanent, óf als tweede thuis en dus ultiem vakantieverblijf aan de kust. Want een verblijf is zoveel mooier als het ook een thuis is. ‘Maison’ dus; op z’n Frans om iets meer allure en klankkleur te creëren.

Een thuis in Westende, dat bracht ons bij ‘Ouest’ maar dat was dan weer een Franse brug te ver voor een Vlaamse kustgemeente. Dus werd het een fijne melange van Frans en Nederlands. Maison West was geboren.

 

Andere kanshebbers die het nét niet haalden:

  • Quartier Jardin; vanwege het lokale wijkgevoel dat we tot leven wilden wekken, met knipoog naar Quartier Latin in Parijs, maar dan met focus op de mooie tuin bij de residentie.
  • West End Story; als knipoog naar West Side Story. Maar een gelijkaardig genaamd project bestond al in Westende.

Speel in op een maatschappelijke nood

Maison West had van meet af aan oog voor een maatschappelijke nood. Terwijl veel projecten mikken op het traditionele gezin of rijpere echtpaar met kleinkinderen, koos  men hier – atypisch voor de kust – voor meer dan de helft 1-slaapkamerappartementen. Want het aantal alleenstaanden stijgt, terwijl het aanbod voor deze doelgroep achterblijft. Bovendien hield Maison West vast aan scherpe prijzen, ook weer om een ruimer publiek van dienst te kunnen zijn.

 

Ook in de groeiende behoefte van kopers aan een community zagen de architecten heil. Ze ontwierpen een binnentuin die uitnodigt tot interactie tussen bewoners; maar ook een publiek stukje voortuin waar de lokale gemeenschap iets aan heeft. Beleving én buurtgevoel: een cadeau voor het merkverhaal.  

Kruid met feelgood-vibes, ook zonder foto’s

Maison West moest meer zijn dan een optelsom van appartementen. Geen strak vastgoedverhaal vol vakjargon. We wilden dat de branding aanvoelde als een verademing, een verhaal dat de zeelucht tot onder je neus brengt, en communicatie waar je warm van wordt.

 

Probleem: we hadden niet veel meer dan enkele renderbeelden. Dus moesten we het verder zoeken en de omgeving erbij betrekken. Wat valt er te beleven in Westende? Welke hotspots hebben hun strepen al verdiend en kunnen wij inzetten in ons merkverhaal om twijfelaars over de kuststreep te trekken?

 

We injecteerden het project met zachtheid, licht en ademruimte. In de beeldtaal kozen we voor natuurlijke tinten en speelse typografie. In copy en storytelling benadrukten we het gevoel van thuiskomen, de rust van Westende en het kleine geluk van wonen aan zee. Een tone of voice die niet verkoopt, maar uitnodigt.

Zo kreeg Maison West zijn eigen merkverhaal dat je niet per se moet zien om het te voelen. Een westenwind vol feelgood-vibes, maar toch met voldoende karakter om potentiële kopers alvast te laten dromen van het thuisgevoel dat ze verlangen.