Hoe onderscheidt u uw merk van dat van uw concurrent?

Uw merk heeft een aantal kapstokken nodig waaraan uw sales- en marketingbeleid opgehangen kan worden. Maar hoe komt u tot de essentie van uw merk? Hoe bepaalt u die zogenaamde kapstokken?

 

Bij Helioscreen startten we bij de essentie, de zogenaamde promise van het merk. Dat is de belofte die de onderneming maakt aan de markt, om anders te zijn dan uw concurrent. Het is hetgeen u belooft aan de consument, de toegevoegde waarde die uw onderneming wenst aan te bieden. Daarom is het belangrijk om uzelf eerst de vraag te stellen: wat maakt ons als organisatie anders of uniek ten opzichte van onze concurrent? Pas als die kernboodschap vastligt, kan alles errond erop afgestemd worden.

 

Volgende stap?

De waarden of zogenaamde unique buying points vastleggen. Wat zijn unieke voordelen die wij kunnen aanbieden die interessant zijn voor ons doelpubliek? Omschrijf uw unieke sterktes zodanig dat ze een duidelijk voordeel bieden aan de klant.

 

Bij Helioscreen gingen we ook zo te werk. Eens we de essentie of promise vastgelegd hadden, konden we de unieke meerwaarden gaan bepalen. We zetten niet de minder belangrijke zaken in de kijker, maar gingen op zoek naar de werkelijk onderscheidende factoren. Er zat meer in het merk Helioscreen dan op het eerste zicht te zien was, vandaar de roepnaam: “more than meets the eye”.

 

Dat is wel vaker het geval bij merken. De grootste meerwaarde zien bedrijfsleiders als vanzelfsprekend, terwijl dat voor een buitenstaander vaak helemaal niet zo is. Net die aspecten verdienen het om uitgelicht te worden. En laat dat nu exact zijn wat we bij Helioscreen gedaan hebben. We hebben de meest onderscheidende factoren benoemd, omschreven en gecommuniceerd naar de relevante doelgroepen.

 

Tastbare, ondersteunende tools

Pas daarna was het tijd om tools uit te werken die het merk tastbaar maken. De claim van “more than meets the eye” vertaalden we door op alle stalenmaterialen (boxen, mappen), salespresentatie, website, beursstand, cataloog …

 

Wilt u de unieke meerwaarde van uw merk ontdekken? Contacteer ons, onze salesboosters zitten graag met u samen. 09 296 62 21 of info@likeavirgin.be!

LaV-Helioscreen-Doos1